Mindenkié az ügyfélkapu

ügyfélkapu.jpgSzerény érdeklõdés kísérte mind a gazdasági, mind a civil szféra részérõl azt a fórumot, amelyen az APEH Csongrád Megyei Igazgatóságának két szakembere segítségével igazodhattunk el a január elsejétõl kötelezõ elektronikus adóbevallások kitöltését és a benyújtás módját illetõen.

Ezekben a napokban kell regisztrálniuk magukat a Polgármesteri Hivatal Okmányirodájában azoknak, akik január elsejétõl használni szeretnék az Ügyfélkaput, továbbá kötelezettek arra, hogy adóbevallásaikat elektronikus úton készítsék el, és adják fel az adóhivatalnak. A témában nagyon hasznos tájékoztatót hallhattunk dr. Csurgó Edittõl, az APEH megyei igazgatóhelyettesétõl és Nyilas Gábortól a megyei igazgatóság  fõtanácsosától.
Elõadták, hogy a legnagyobb foglalkoztatók, adófizetõk kötelezettsége már ez év májusától fennáll. Jövõ januártól azonban az mindenkire kiterjed, azokra is akik önfoglalkoztató egyéni vállalkozók, tehát legalább saját magukat foglalkoztatják. 
Az okmányirodákban csak magánszemélyek regisztrálhatnak. Egy magánszemély azonban – könyvelõk – több cég meghatalmazottjaként végezheti el a szükséges elektronikus ügymenetet.
A szakemberek felhívták a figyelmet a regisztrációs kód titkosságára. Ez olyan személyes adat, amelyre nagyon kell vigyáznia tulajdonosának, azt idegen személy számára át nem adhatja, ugyanis ezzel visszaélések lehetõségét teremti meg. Ez igaz akkor is, amikor egy cégvezetõ regisztrál, s ezután a kódját a könyvelõje rendelkezésére bocsátaná. Ezt ne tegye, – figyelmeztettek.
Természetesen az a legjobb eljárás, ha az elkészült elektronikus bevallást a könyvelõ és a cégvezetõ, vállalkozó együttesen hagyja jóvá, és így küldik el. Ez az eljárás ugyanis együttes felelõsséget vet fel. Szabályozza, mikor követ el mulasztást az egyik, avagy a másik fél, és mik a felelõsségvállalás kritériumai.
Megtekintve az egyes adatlapokat, azok kitöltési és elküldési módját, láthattuk: nem lesz egyszerû a dolog. Az adóbevallások pontos beérkezése ezután is szankciókkal kikényszerített, tehát sem áramszünet, sem a tényleges elküldés nem lehet garancia az esetleges büntetés kivédésére. A különféle szóba jöhetõ mûszaki akadályokról, a rendszer esetleges hibáiról már ne is beszéljünk.
S hogy miért van az elektronikus ügyfélkapura szükség? Csányiné dr. Bakró N. Vera helyi aljegyzõ ezt úgy magyarázta, hogy az elektronikus aláírás hiánya a fõ ok. Hazánkban még nincs hivatalos elektronikus aláírás hitelesítõ rendszer, s ily módon köztes megoldást kellett találni. Ez az Ügyfélkapu, amely nem csak az adóbevallások benyújtásának vélhetõen biztonságos csatornája, hanem az elektronikus ügyintézés számos más módját teszi lehetõvé folyamatosan a számítástechnika és az Internet lehetõségeivel.
A regisztráció az okmányiroda félfogadási idejében lehetséges a városházán. Egy személyi igazolvány és egy mûködõ e-mail cím szükséges hozzá. A regisztrációs kód a belépõ az APEH rendszerébe, ám a határidõkre és a papír alapú kötelmekre is figyelni kell.
A programot szervezõ Szentesi CivilPont a szféra szereplõi felé ígéretet tett, hogy a nem foglalkoztató civil szervezetek mentessége érdekében lobbizni fognak.   
– te –

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.