A lényeglátás alkotásai a galériában

Tegnap, azaz január 9-én nyílt meg a Tokácsli Galériában „Életutak” címmel Dr. Csíky László portré és karikatúra szobrász, valamint Tónió portré és karikatúrarajzoló kiállítsa. A megnyitóra a Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola gitár tanszakos növendékei is a kiállított alkotások hangulatához illő módon, egy Elvis feldolgozással készültek.

A karikatúrákat, portrékat Ráfi Dénes gimnáziumi tanár ajánlotta a közönség figyelmébe, rengeteg humorral fűszerezve mondanivalóját. Felsorolta – szinte hiánytalanul – azokat a helyszíneket, ahol Dr. Csíky László alkotásait láthatta eddig a közönség. Minden egyes alkalom éppen úgy a kultúra ünnepe volt, mint ez a mostani, Párizstól egészen Montrealig, Dubajig. Kiemelte, hogy a doktor úr a kínai Changchunba háromszor kapott meghívást. Két szobra, Szent-Györgyi Albert és a Táncoló székely a kínai nagyváros óriási szoborparkjának kiemelt helyein kapott helyet, majd Firenzében az Ágaskodó lóval, Kincsemmel vett részt. (Kincsünk, közkincsünk ez az alkotás – jegyezte meg.) Nemzetközi katalógusokban, szoborparkokban és köztereken, itthon és külföldön számos Csíky alkotás található.

Ahogy Koszta József, ő sem született szentesi, szentesivé vált – mondta. Majd Tónióról, Csíky László barátjáról és alkotótársáról szólva, mindkettőjük iránti csodálatáról beszélt, megemlékezve azokról a híres személyiségekről, akik közös kiállításaikat eddig megnyitották.

A gimnáziumi tanár érdekes játékra hívta a jelenlévőket. Veörös Sándor és Karinthy Frigyes vers paródiáit idézte annak kifejezésére, hogy az Arany és Petőfi stílusában született verssorok épp úgy kifejezik, mint az itt látható alkotások: alkotóik kicsit torzítanak, túloznak, és a végeredmény jobb, mint az eredeti. Kiemelte, mindehhez fontos a technikai tudás és a lényeglátást. Az igaz a lényeg kiemelése. Ezt más arányban teszi a karikatúra, mint egy hagyományos értelemben vett portré, de lényeglátásban nem különböznek egymástól. Azt is megformázzák, ami a szemnek láthatatlan. A két művész nem csak az arcvonásokat, hanem a jellemet, politikai helyzetet, esetenként a nemzeti karaktert is ábrázolja. Csíky László világsikert elért alkotásai ilyenek, pl. Borisz Jelcin szobrával a szobrász karikatúra világbajnokságon nagydíjat nyert Dubajban.

Tónió is túllép a portrén, saját keretein – említette. A sztárvilág minden jellegzetességét meg lehet figyelni ezeken a portrékon. Magyar és nemzetközi panteon kitelne mindkettőjük alkotásaiból, hiszen Csíky doktor eddig több mint 600 szobrot készített – hallhattuk. Megjegyezte a fiatal fotóművész és tanár, hogy a szobrok és grafikák kiválóak, az ábrázolt emberek jelleme már néha kérdésesebb. Sokan letűntek az elmúlt évtizedekben, s már csak ezek a portrék emlékeztetnek rájuk. Azonban örömmel fedezte fel Tónió színészportréin a régi kiváló karaktereket, zseniálisan megjelenítve, és Tónió az, aki a világ összes jelentős futballcsapatát megörökítette.

Végezetül kedvenc Csíky portréjáról beszélt Ráfi Dénes, amely a ligetben látható Széchenyi portré. Ebben a műben látja összegezhetőnek Csíky László művészetének lényegét. Ez az ábrázolás a „Vívódó Tragikus Embert” jeleníti meg. Szerinte egyéni, lényeg kiemelő portré. Olyan, mint a pár évvel később készült Bereményi film, a Hídember ábrázolása. Provokatív, állásfoglalásra kényszerítő, és mi más a művészet igazi lényege? …

A kiállítást január 25-ig tekinthetik meg az érdeklődők.

Kép és szöveg: Dömsödi Teréz

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.