Költségvetés: A, vagy B?

Szentes Város Képviselő-testülete február 28-án fogadta el a város 2019 évi költségvetését. Nem gyakran fordul elő, hogy a képviselők két változat, egy „A” és egy „B” közül választhatnak. Az ülés előtt Szirbik Imre polgármestertől (képen) tudakoltuk, mi a háttere ennek a döntésnek?

Ahogy minden évben, az idei költségvetés összeállítását is megelőzték az intézményi egyeztetők. A többségi frakció részéről felmerült, hogy szűnjön meg az 1 millió forintos képviselői alap. A személyes véleményem az, hogy az ötlet nem az enyém volt ugyan, de mint jó gondolatot, ma is támogatom az alap megtartását, hiszen sok hasznos, fontos cél valósulhatott meg a képviselők segítségével a városban. Az „A” és „B” variáció tehát mindössze annyiban tér el, hogy a „B” szerint a képviselői alap megszűnne.

Amennyiben megszűnik ez az alap, a pénz milyen célt szolgál a költségvetésben?

A költségvetés pozíciói jók, nem múlik ezen az összegen a költségvetés egyensúlya. Nincs is egyelőre címkézett helye, a költségvetés tartalékába kerülne a 14.2 millió forint, ugyanis a polgármesteri keretet is csökkentenék 1.2 millió forinttal. 3 millió forint helyett 1.8 millió forint maradna. Egyedül az alpolgármesteri keretet hagynák változatlanul, ami1 millió forint.

Némileg „súlyosabb” számról érdeklődnék. A költségvetés 400 milliós forráshiánnyal indult, hogyan sikerült ezt lefaragni?

Három meghatározó lépéstől került a költségvetés egyensúlyba. Az egyik, hogy közel 180 millió forintos pénzmaradvánnyal sikerült a 2018-as évet zárni. A másik, hogy az adóbevételi tervet újraszámoltattam. Ha a tavalyi tényleges bevételt vesszük alapul, s azt, hogy az ország 4%-os növekedéssel számol, óvatosan mi is tervezhetünk 3%-kal, vagyis 100-110 millió forint többletbevétellel. A további hiányzó összeget a kiadások lefaragásával hoztuk egyensúlyba.

Melyek a költségvetés biztató, pozitív üzenetei, mi-minden tud megvalósulni a takarékos gazdálkodás mellett?

Az idei költségvetés biztonságos intézményműködtetést tesz lehetővé. Segíteni tudja pl. a Központi Konyha eszközbeszerzését, vagy a Gondozási Központ számára a mozgásukban korlátozott gondozottak szállítására egy új jármű biztosítását. A szociális ellátások értékét is meg tudjuk őrizni, és bízom benne, hogy a közterületek rendjében sem lesz visszalépés a hulladékszállítás Csongrádra kerülésével.

A fejlesztésekhez az 500 milliós hitelkeret aláírása okozhat majd az elkövetkező években gondokat, jól gondolom?

A folyamatban lévő pályázataink szinte mindegyikénél többletköltséget mutat a megvalósítás. A „legnagyobb falat” ezek közül a Petőfi Színház és Vigadó projekt. Mind az ipari parkban történő útépítés, mind a kerékpárutak kiépítése fontos, halaszthatatlan feladat. A piaci csarnok közbeszerzése még előttünk áll, de mindezzel együtt is ma az látszik, hogy a teljes hitelkeretet nem kell majd kimeríteni.

Néhány kisebb felújítás, fejlesztés független ettől a kerettől…

20 millió forintot fordítunk intézményi felújításokra, ebből a legnagyobb tétel a Hajléktalan Segítő Központ szennyvízrendszerének a felújítása, továbbá megvalósul az óvodai csoportszobák légkondicionálása is.


A képviselő-testület végül a február 28. ülésén úgy határozott, hogy az „A” változat kapta meg a többséget azzal a módosítással, hogy a képviselői alap időarányos részét használhatják fel 2019. szeptember 30-ával bezárólag a képviselők. Így október, november, december hónapokra az új képviselő-testületnek is lesz rendelkezési lehetősége. Ez mindenképpen jó hír a civil szervezetek számára, hiszen a korábban kért és kapott támogatásokhoz hasonlóan ebben az évben is lesz lehetőségük forrásokhoz jutni a programjaikhoz.
Kép és szöveg: Dömsödi Teréz

Megjelent a http://ekonyvtar.vksz.hu/?docId=41700 online lapszámunk 1. oldalán.

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.