Új irányok a múzeumban – A többlábonállás igényével

Augusztus 29-én a megújulás jegyében járhattunk a Koszta József Múzeumban. A két hónapja kinevezett igazgató, Farkas László Róbert szervezte ezt a találkozót, hogy a fenntartó Szentes Város Önkormányzata tisztségviselőinek, a képviselő-testület tagjainak, a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatójának, valamint a sajtó munkatársainak bemutassa a munkatársakat, s együtt közösen szemléltessék azokat az új irányokat, amelyek a jövőben meghatározzák a múzeum kínálatát és a múzeum épületeit látogatók élményeit.

Farkas László Róbert elmondta, hogy az elmúlt 60 nap alatt történt pozitív változásokról szeretne munkatársaival számot adni, gondolva arra is, hogy a következő héten elkezdődik a tanév. Mit jelent mindez a múzeumpedagógiában, milyen újdonságokkal fognak találkozni a múzeumbarátok.

A rendezvényt dr. Demeter Attila alpolgármester nyitotta meg, aki a múzeum értékőrző szerepéről emlékezett meg, s szólt arról is, milyen fontos ezeket az értékeket a fiatal korosztályok számára megmutatni. A munkatársaknak sikereket kívánva éppen a múzeumpedagógia jelentőségére utalt, amely hivatott a magyar kultúra és művészeti értékek megmutatására.

Munkatársak egy csoportja.

Az új igazgató, mielőtt név szerint is bemutatta munkatársait, arról beszélt, hogy a szervezeti kultúrát nem szokványosan értelmezi, a piramis csúcsán ugyanis nem ő áll, hanem éppen fordítva. Igazából helyzeteket teremteni, mintegy „megágyazni” szeretne a tehetséges munkatársak kibontakozásához.

A múzeumi apparátus a korábbihoz képest alig változik, a napi munkát két takarító, három teremőr, restaurátor és segédrestaurátor, négy önkéntes segítő, műszaki vezető, pénzügyi és a titkárságvezető, közgyűjtemény kezelő, 4 fős régészeti csoport látja el. Egyelőre önkéntesként, de visszatér a múzeumba dr. Mód László néprajzkutató, aki fontosnak tartja a néprajzi gyűjtemény felmérését. Dr. Nátyi Róbert művészettörténész, kutató is segíti az itteni munkát, aki javasolja, hogy a Koszta kutatások élén ez a múzeum álljon. A kutatás bővítését az Alföldi Iskola irányába tartaná célszerűnek. A képzőművészetekkel ugyanis, véleménye szerint mindenkor meg lehet szólítani a közönséget. A megye, hagyományai alapján a képzőművészeti élet fellegvára lehet. Szentes stratégiája pedig – tette házzá – a többlábonállás során a „húzó” kiállítások rendezése, s egyben a digitális technika legmodernebb eszközeinek alkalmazása, amellyel a fiatal korosztályokhoz hozható közelebb a múzeum folyton megújuló tárlatanyaga – mondta.

A Szentesi Koszta József Múzeum múzeumpedagógusa Beke Mari, aki a magyar népművészet elemeit használja fel a múzeumpedagógiában. Idén jelenik meg hatodik könyve. Éves koncepciójának címe: Az Őskortól Leonardóig. Múzeumi workshopokon, továbbá a Kéz-mű-hely foglalkozásain is részt vehetnek majd a családok.

Szabó Dániel a régészeti csoport tagja is, a koalíciós időszak, mint új kutatási terület, feltáró munkái elindulásáról számolt be, valamint földrajz, történelem szakos tanárként a digitális múzeumpedagógia lehetőségeiből adott ízelítőt. Érdekes fejtörők, játékok várnak a diákokra, amelyek több féle eszközzel megjeleníthetők, használhatók egyszerűen, költséghatékonyan, vázolta.

A Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatója, Balázs József megelégedéssel szólt a hallottakról, s nyugtázta azon reményét, hogy a kb. 60 perce kezdődött együttműködés a Koszta József Múzeummal, több évtizedig kitart majd. Kiemelte az élménypedagógia meghatározó, valamint a múzeumi kiállítások pályaorientációs szerepét. Javasolta, hogy a diákok személyes kötődést, családi fogódzót keressenek a múzeum falai között, kapjon teret minél inkább egyéni kreativitásuk.

A találkozó végén Farkas László Róbert igazgató bejelentette, hogy november 16-án „Gyöngyhajú lány” címmel az Omega együttes relikviáiból nyílik kiállítás a Koszta József Múzeumban, amelyet Sztevanovity Zorán ajánlj majd a közönség figyelmébe. Ettől a tárlattól idegenforgalmi szempontból is meghatározó látogatószám növekedést várnak.

Kép és szöveg: dite 

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.