Horgászlehetőségek a Vajdaságban – Szomszédolni voltunk

Tisztelt Horgásztársaim! Február elején kaptuk a meghívót a vajdasági Magyarkanizsáról, az ottani “Testvériség” horgászegyesület közgyûlésére. Örömmel tettünk ennek eleget, mivel a mi közgyûlésünkön jelen voltak, és akik ott voltak, hallhatták Tóth András elnök üdvözlõ és bemutatkozó szavait, valamint azt, hogy az ottani horgász lehetõségeket össze sem lehet a mieinkkel hasonlítani.

A közgyûlésükön elhangzottak, és a közgyûlés alatt folyamatosan kivetítõn látható videofelvételek láttán olyan érzésünk támadt, hogy hozzájuk hasonlítva magunkat, mi a fellegekben járunk, a bõség zavarában  vagyunk, és ez itthon mégsem elég. Hasonlítani sem lehet a lehetõségeket, és szolgáljon összevetésül, a következtetések levonására szolgáló alapul a közgyûlésrõl szóló beszámoló. Íme:
Pontosan 16 órakor kezdõdött a tisztújító közgyûlés, 57 ifjúsági (iskolás korú gyerekek) horgásziskolában levizsgázott fiatal köszöntésével, diploma (vizsga bizonyítvány) kiosztásával, valamint minden vizsgázott kapott a Vajdasági Horgász Szövetségtõl egy szál spiccbotot a hozzá való úszóval, damillal, horoggal együtt. Ezután következett az érdemi munka.

Az elnöklõ Tóth András beszámolt az  elmúlt 4 esztendõben végzett munkájukról, ami jórészt, és fõbb eseményeit tekintve abból állt, hogy rendbe  hoztak egy horgásztanyát a Tisza partján, csónak kikötõt építettek a hozzá tartozó úttal úgy, hogy lakkcipõvel is csónakba lehet szállni. A horgásztanya körkényét, és 80 fõ számára horgászati lehetõséget biztosító Tisza partot folyamatosan rendezik, karban és TISZTÁN  tartják. MINDEZT EGYÉNENKÉNT VÁLLALT TÁRSADALMI MUNKÁBAN!!!  (A halászat ki van tiltva). A Vajdasági Horgász Szövetség és a helyi önkormányzat képviselõje által elmondott méltatás egyértelmûen arról szólt, hogy Vajdaságban ez az egyesület végzi a legkiemelkedõbb munkát, és méltán büszkék lehetnek az általuk kezelt Tisza szakaszra. Ami számunkra furcsa volt, minden beszámoló, hozzászólás kötelezõen  szerb és magyar nyelven is elhangzott. De nézzük a tényeket.

Az egyesület  mûködéséhez  minimális tagdíjfizetés mellett, támogatóktól  kapja a szükséges a-nyagi eszközöket. 9 ÉVE NEM VOLT TELEPÍTÉS. Ez a vajdasági szövetség feladata lenne, de nincs rá pénz. Az egyesület évi összes bevétele: tagdíjak és támogatás összesen 680.000 dinár = 680000 X kb. 3 Ft = 2 millió 40 ezer Ft-nak megfelelõ összeg, amelybõl 2008 évben az adorjáni csatornába 5 mázsa, az adorjáni tóba 7 mázsa EGY NYARAS pontyot is telepítettek a fentebb leírt tevékenységek mellett. Ezen kívül 150.000 dinárral támogatják a versenyeket, és halõrzésre 25.000 dinárt költenek.
A közgyûlés alatt látható videofelvételeken mosolygós arcú horgászokat láthattunk, felmutatva a “fogást”, ami újnyi nagyságú törpe, 8 – 10 centis keszeg, mutató újnyi sneci, de volt “rekordlistás” 20 deka körüli kárász is. Ilyen lehetõségeik vannak!!!
A nehézségeik ellenére szinte kézzel fogható volt az összefogás, a tenni  akarás ereje, a jobbító szándék, és nyomát sem éreztük annak, hogy én szerb vagyok, te pedig magyar. A cél közös, és egyformán dolgoznak, INGYEN.

Az egész közgyûlésre rányomta a bélyegét ez a szemlélet, hiszen a kétnyelvû kötelezõ megszólalásokon kívül nem tapasztaltunk agyonszabályozott, a mindig a rosszat feltételezõ, felesleges penzumokat, mint nálunk. Például: a tisztújítás öszszes ceremóniája TÍZ PERCIG tartott.
De szerencsésen hazaértünk, és most az itthoni dolgainkról. A mienken kívül a csongrádi és a mindszenti közgyûlés zajlott le idáig, ahol mi is részt vettünk, Király József és jómagam. Nem lehet okunk panaszra, eddig a mi eredményeink a legjobbak.
Február 15-én vasárnap részt vettem Csongrádon egy tárgyaláson, aminek szervezõje Gyapjas Mihály, a csongrádi egyesület elnöke volt. Megjelent a megyei szövetség elnöke, dr. Petrik Orbán, Láda Gáspár, a megyei szövetség ügyvezetõ igazgatója, Papp András halászati felügyelõ, Újhelyi Dezsõ, a Htsz. elnöke, Bedõ Tamás Csongrád,  Forgó Henrik Csanytelek polgármestere, a szegvári, a mindszenti HE. képviselõi, Molnár József a Gong rádió fõszerkesztõje, és a csongrádi halászok.
A megbeszélés fõ témája a csongrádi halászok által végzett túlhalászás megszüntetése, a város alatti szakasz halászat alóli tiltása, ill. valamilyen együttmûködésben való megállapodás. Az összejövetel Újhelyi elnök – a jelenlévõk együttes véleménye alapján – makacs ellenállása miatt megegyezés nélkül zárult. Ám van az ügynek mindannyiunk számára levonandó tanulsága. Ha ilyen megkülönböztetett jogosítványokkal felruházva,  minden ellenõrzés nélkül végezhetik a halászok a  tevékenységüket, akkor néhány év múlva visszafordíthatatlan ökológiai katasztrófa sújtja szeretett folyónkat. Már most hiányzik belõle egy a tápláléklánchoz tartozó faj: a sneci. Ha nincs a ragadozóknak megfelelõ táplálék!!! Ki kell mondanom, mi lesz? Ha nem születik hatékony intézkedés a kormoránok ellen, amik a vermelõ helyekrõl kiverik és kizabálják a halakat, mi lesz? Mióta hozzá nem értõ kezekbe került a környezetvédelem, átgondolatlan intézkedésekkel kitiltották a horgászokat a holtágakról, (szakás, tûzköves, stb.) ám a halászatot engedik, azóta ezek a helyek szeméttelepekké, a rablógazdálkodás  áldozataivá, és sorolhatnám, mivé váltak. Hatékony jogszabályváltozásokra, az elavultak, vagy már halva születettek sürgõs átdolgozására, és betartatására van szükség!
Most a még szûkebb dolgainkról: A közgyûlésünkön egy másfél oldalas kívánságlistát olvastak fel,  kérve annak – a napirendektõl eltérõen – megszavaztatását. Átfutva a kívánságokat, azt láttam, hogy sok esetben tárgyalást, átgondolást, netán horgászrend vagy alapszabály módosítást igénylõ felvetések voltak benne. Ezért javasoltam, ill. ígértem meg, hogy a következõ vezetõségi ülés idõpontjáról értesítéssel leszek, ahol minden tagunk tárgyalási joggal részt vehet, és megtárgyaljuk a felvetett kívánságok teljesíthetõségét. Ezt teszem most ez úton is. Tehát: március 5. napján csütörtökön 17 órára hívom öszsze a vezetõség ülését, amelyre hívok minden tagunkat.
Ezt a meghívót az iroda ablakában, a horgászboltokban is kifüggesztjük, a rádióban is bemondatjuk. Várunk minden érdekeltet és érdeklõdõ tagunkat, hogy megtegyék érdemi javaslatukat. A döntésrõl e hasábokon, és kifüggesztett tájékoztatón leszünk értesítéssel.
Befejezésül a tisztelt szülõk figyelmét hívom fel arra, hogy ne engedjék a gyerekeket felügyelet nélkül a vízpartra! Igaz, hogy a Kiss Zsigmond utcai hídtól a Makai hídig terjedõ szakaszon minden szentesi gyermek engedély nélkül horgászhat, de FELNÕTT FELÜGYELETE MELLETT, ÉS CSAK SZÁLBOTTAL, ÚSZÓS KÉSZSÉGGEL keszegfélékre. Mostanában tapasztaltunk villantózást, fenekezési módszerrel történõ horgászatot a felügyelet nélküli gyermekek részérõl. A BALESETEK ELKERÜLÉSE VÉGETT KÉREM A SZÜLÕKET, NE ENGEDJÉK EGYEDÜL A VÍZPARTRA A GYERMEKEKET! Megértésüket köszönöm!
Füsti-M. Lajos elnök

2 hozzászólás “Horgászlehetőségek a Vajdaságban – Szomszédolni voltunk” bejegyzésre

1. Syegvári HE:

A Szegvári Horgász Egyesület március 1-én 9 órai kezdettel tartja zárszámadó közgyûlését. Tagjait Szegváron a Rozmaring utca 6. szám alatti rendezvényházba várja. A napirendek között szerepel az elõzõ év szakmai munkájának és gazdasági eredményeinek értékelése, az ez évi feladatok meghatározása és egyéb elõterjesztések megvitatása.

2. pecakukac:

nem sömmi!
    gportal.hu
    nem atisztség viselöknek kellene megoldani.

Itt lehet hozzászólni !

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.